Big End

by marti

Aquesta setmana m’he acabat de llegir l’últim llibre de William Gibson, Zero History. És el tercer de la sèrie on surt el belga Bigend, i a jutjar per les altres novel·les de Gibson deu ser el que tanca la trilogia. Com sempre, els tres llibres són relativament independents i no cal llegir-se els anteriors per disfrutar-los, però per què saltar-te’ls si són tan bons?

Fa uns anys ja m’havia llegit Mundo Espejo, l’edició en castellà del primer de la sèrie, Pattern Recognition. No es pot classificar ben bé com a ciència ficció, sinó més aviat com un thriller situat en un present més aviat futurista, on una al·lèrgica a les marques, Cayce Pollard, és contractada per Hubertus Bigend, el fundador d’una comptetitiva agència de publicitat anomenada Blue Ant, per a buscar els creadors de fragments curts de vídeo penjats anònimament a Internet. En el fons, però, William Gibson no ha estat mai un esciptor de ciència ficció corrent, i la temàtica i estil de Pattern Recognition no queda gaire lluny de les seves novel·les anteriors.

Per la cosa de llegir en anglès alguna novel·la, i perquè sempre m’ha encantat Gibson i vaig disfrutar amb la relectura de Neuromancer, fa cosa d’un any em vaig comprar Pattern Recognition i el següent, Spook Country, i els vaig devorar un rera l’altre. Resultat: que em vaig haver de quedar gairebé un any esperant, fins que aquest setembre va sortir el tercer de la sèrie: Zero History. A Spook Country Bigend contracta la ex-cantant de The Curfew, Hollis Henry, per investigar què hi ha darrere del locative art, molt relacionat amb l’últimament famosa realitat augmentada. I de nou per satisfer la curiositat de Bigend, Hollis Henry ha de buscar a Zero History qui és el dissenyador de la marca secreta Gabriel Hounds. Curiosament, a molts dels llibres de William Gibson surt alguna referència a Catalunya.

A The Difference Engine, per exemple, existia la República de Catalunya, em sona que a New Rose Hotel també es parlava de Barcelona i a Zero History apareix un lladre de cotxes anomenat Pep. En sabeu d’altres?

