Triodos Bank i els seus certificats de dipòsits per a accions

by marti

Portava temps fet-hi voltes, i al final fa alguna setmana em vaig obrir un compte a Triodos. Últimament sembla que està força de moda per ser una de les anomenades “Banques Ètiques“. La veritat és que no n’estava ni n’estic del tot convençut, així que escric algunes de les reflexions “en veu alta” a veure si algú s’anima a fer-hi algun comentari.

Triodos diu invertir en sectors com el de les energies renovables, la tecnologia ambiental, l’agricultura ecològica, la bioconstrucció, el turisme sostenible, el suport a grups en risc d’exclusió o l’art, i té una llista pública dels llocs on inverteix, cosa que sempre s’agraeix. D’altra banda, no inverteix en armes, ni immobiliàries, ni règims dictatorials, ni en general entitats que incompleixin una llarga llista de criteris. El cert és que algunes de les seves inversions no són massa ètiques, com certes empreses relacionades amb la homeopatia i altres estafes semblants o a l’entitat que més denuncies per maltractament infantil acumula a Espanya. Però el que vaig pensar, en obrir-hi el compte, és que la resta de bancs segurament també inverteix en aquest tipus d’entitats, tot i que és difícil de saber-ho perquè no ho fan públic, i que mal per mal més valia que almenys m’asseguressin que certs sectors quedaven fora de les seves inversions.

Des d’un punt de vista més pràctic, Triodos té l’avantatge que no cobra cap comissió de manteniment del compte, hi tinguis o no una nòmina, i això és el que em va fer acabar decidint: si me’n desdic, tampoc hi hauré perdut res. (En canvi, la targeta de dèbit costa 18 euros l’any, cosa que a mi em sembla una barbaritat. És biodegradable, això sí. Potser si et quedes sense un duro inclús te la pots acabar menjant.)

L’última cosa que m’està fent dubtar, però, és aquesta oferta de comprar “Certificats de Dipòsits per a Accions de Triodos Bank“, un producte que s’assembla perillosament a les tristament famoses Participacions Preferents i que, si realment es tractés d’un banc ètic, faria bé d’explicar millor als seus compradors potencials. Aquest article en fa un anàlisi sincer i entenedor, i francament semblen una mitja estafa, per dir-ho planerament. L’opció de tenir o invertir els diners a Triodos és principalment ideològica, i per tant cal anar amb molt de compte que no et timin aprofitant-se de la bona voluntat (a altres llocs també et timen, però aprofitant-se d’altres coses).